zondag 18 augustus 2024

September'24-box: snoepjeskussen

Hi allemaal! Eindelijk weer eens een blog van mij. En wel een hele leuke. Ik ga jullie vandaag wat meer vertellen over de september-box van September18. In september gaan we namelijk aan de slag met één van mijn favoriete technieken en materialen: armbreien met lontwol. We hebben dat al regelmatig gedaan, maar dit resultaat maakten we nog nooit: snoepjeskussens! Wat een schatjes zijn het hè? In de box van deze maand zitten voldoende materialen om 2 van deze leuke kussens te maken. Het enige wat je verder nodig hebt, zijn een schaar en je armen. 

Omdat in het pakket 2 kleuren lontwol zitten, kun je 2 verschillende kleuren kussens maken. Maar het is natuurlijk ook heel erg leuk om in één kussen af te wisselen met de kleuren lontwol. Je krijgt zo hele leuke en speelse patronen. Ik ga 2 van deze patronen aan jullie uitleggen. Ik leg eerst de basis aan jullie uit, want die geldt voor beide patronen. Daarna kun je kiezen welk patroon je wilt volgen.

Basis

Splits de wol in tweeën. Dit doe je als volgt. Rol je bol wol een stuk uit en probeer je streng wol precies in het midden te scheuren. Doe dit heel voorzichtig, zodat de wol niet breekt. Rol je bol wol steeds weer een beetje verder uit, zodat je weer verder kunt scheuren. Merk je dat de ene streng wat breder wordt dan de andere streng, maak dan een nieuw midden. Lossen plukjes die je dan krijgt, kun je heel gemakkelijk bij de andere streng doen. Hier zie je straks helemaal niks meer van. Doe dit met allebei je bollen wol. Je hebt nu 4 kleinere bollen wol. Je hebt één bol van de ene en één bol van de andere kleur nodig voor een kussen. De andere twee bollen bewaar je voor het andere kussen. 

Maak nu een ketting van 12 lossen met één van de twee kleuren (zelf heb ik er 13 opgezet, omdat ik best strak heb gebreid) afhankelijk van het patroon dat je hebt gekozen. 

Kussen met streepjes

Het patroon met de streepjes ziet er misschien heel ingewikkeld uit, maar eigenlijk is het dat juist helemaal niet. Doordat je iedere toer met een andere kleur breit, zie je heel goed waar een toer ophoudt en een nieuwe toer moet beginnen. Dat scheelt heel erg veel tellen ;-) 

Start met je bol witte wol. Maak een ketting van 12 lossen (meer of minder kan ook, afhankelijk van hoe los of vast je breit). Sluit de ring. Ga nu verder met de bol lila wol. Haal een lus van je lila wol door de eerste losse van je witte wol. Het uiteinde van je lila wol kun je gewoon los laten hangen. Als je niet te hard trekt, gebeurt er niks mee. Haal door alle lossen een lus met je lila wol. Je ziet vanzelf wanneer je lila toer klaar is, want dan zijn de witte lussen 'op'. Laat je lila wol nu hangen en ga weer verder met de witte wol. Haal nu lussen met je witte wol door de lila lussen. Ga zo steeds door totdat je kussen groot genoeg is. Ik ben geëindigd met de witte wol en breide 21 toeren. 

Je hoeft de wol tussendoor dus niet af te knippen of te scheuren. Je wisselt de wol gewoon steeds om. Doordat je dit aan de binnenkant van je kussen doet, zie je hier straks niks van. 

Kussen met gekleurde uiteinden
Het kussen met de gekleurde uiteinden is wat ingewikkelder als je precies te werk wilt gaan. Ik wilde de uiteinden even groot hebben en heb daarom de toeren geteld. Een toer bestaat uit 12 steken (in mijn geval dus 13). Omdat je de toeren in dezelfde kleur breit, zie je niet wanneer een toer ophoudt en een nieuwe toer moet beginnen. Je moet de steken dus tellen. Om te voorkomen dat je de tel kwijtraakt, kun je een 'steekmarkeerder' gebruiken. Zelf heb ik een gekleurd touwtje om de eerste steek van de toer geknoopt. Als ik weer bij het touwtje uitkwam, wist ik dat ik weer een toer gedaan had. Ik haalde het touwtje los, maakte de eerste lus van een nieuwe toer en maakte daar het touwtje weer aan vast. 

Start met je bol lila wol (je kunt uiteraard ook met de witte wol beginnen, dan wisselen de kleuren van het kussen om). Maak een ketting van 12 lossen (meer of minder kan ook, afhankelijk van hoe los of vast je breit). Sluit de ring. Blijf breien met de lila wol. Haal een lus van je lila wol door de eerste losse. Haal zo  door alle lossen een lus met je lila wol. Tel zo 5 toeren. Breek je lila wol als je klaar bent met deze 5 toeren en leg je bol lila wol aan de kant. Ga verder met de witte wol. Haal nu lussen met je witte wol door de lila lussen. Tel zo 11 toeren. Breek nu je witte wol en bewaar het laatste restje witte wol voor de kwastjes. Ga verder met de lila wol. Tel wederom 5 toeren. Je hebt dan 21 toeren in totaal. Is het kussen nu te groot of te klein, werk dan met andere aantallen. Zorg er alleen voor dat beide uiteinden uit evenveel toeren bestaan, anders worden ze ongelijk. 

In het filmpje van September'18 zie je duidelijk hoe je het kussen precies breit, maar je mag me ook altijd om hulp vragen op mijn Instagram-account. Ik help je graag! Wil je deze DIY-box bestellen of zelfs lid worden van de leukste DIY-club van Nederland... kortingscode 'Sosanne15' geeft jou een leuke korting op de losse box of een abonnement. Tot een volgende keer!

Liefs,
Sanne

1 opmerking:

  1. Superleuk geworden en (zelfs voor mij, haha) duidelijke uitleg. Mocht het echt niet lukken, ook na het zien van het filmpje, roep ik om hulp, hoor! Ik ga voor andere kleurtjes, dat snap je, maar kijk ernaar uit.
    grtz Colien

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje voor mij achterlaat! Dat waardeer ik enorm!